00
إكسبو 2020 دبي اليوم

حسن شاكوش يعلق على قرار هاني شاكر بمنعه من الغناء

ت + ت - الحجم الطبيعي

أكد المغني المصري الشعبي حسن شاكوش احترامه لقرار نقيب المهن الموسيقية الفنان هاني شاكر، وجاء ذلك رداً على إيقافه وسحب ترخيص غنائه نهائيا.

وقال شاكوش، في مداخلة هاتفية مع الإعلامي عمرو أديب: «لغاية آخر لحظة محترم قرار النقابة، أنا مشوفتش القرار، الناس اللي قالولي، والشغلانة دي هي أكل عيشي، هو قال بناقص حسن شاكوش؟ أستاذ هاني شاكر يقول اللي هو عايزه».

وتابع: «أنا دلوقتي أقدر اشتغل برا مصر بس، دي أول غلطة ليا، حاولت أتصل بكذا حد في النقابة عشان نحل.. أنا مينفعش أبقى بشتغل برا مصر ومش عارف أشتغل في بلدي».

وأضاف: «دلوقتي بسجل أغاني انزلها الفترة الجاية، بس الواحد ملوش نفس، أنا اتصالحت أنا ورضا هو أخويا ومفيش أي مشاكل».

وكان نقيب المهن الموسيقية، الفنان هاني شاكر، علق أمس على إمكانية عودة مطرب المهرجانات حسن شاكوش للغناء من جديد، بعد توقيفه من قبل النقابة على خلفية مشكلته مع رضا البحراوي قبل حوالي شهرين، قائلاً: «ما فعله شاكوش شيء خطير، لأنه أدى الغناء بكلمات إباحية، والفن ليس بحاجة إلى هذا النوع الغريب من الغناء».

وأضاف خلال لقائه مع برنامج «et بالعربي»: «الغلط اللي غلطه ده أنا وكل المجلس معايا سحبنا ترخيصه تماماً دون رجعة، بناقص حسن شاكوش».

وتابع: «أطلع أغني غنوة إباحية على المسرح، وأغلط في فئة مهمة في الموسيقى العربية، الطبالين ولادنا وإخواتنا، المثل موجود أنا عارف، لكن يطلع يقوله على المسرح ويبقى قاصد الإهانة هذا لا يجوز».

يذكر أن نقابة المهن الموسيقية، أصدرت قرارا ضد مطرب المهرجانات حسن شاكوش بإلغاء تصريح الغناء له لأجل غير مسمى.

طباعة Email